Diesel vs Benzyna- przymiarka teoretyczna

Tak się zdarzyło przy okazji wyboru samochodu, że zadałem sobie pytanie – dlaczego zwykli użytkownicy zachwycają się dużym momentem obrotowym silnika o zapłonie samoczynnym zaś wszystkie fachowe źródła raczej zalecają silniki benzynowe. Oczywiście jest kilka aspektów tego tematu takie jak ekonomiczność (diesel wygrywa) czy kultura pracy (benzyna górą). Postanowiłem skupić się na walorach użytkowych takich jak przyśpieszenie i moment obrotowy na kołach. Ponieważ akurat interesowałem się Oplem Astrą – zdobyłem charakterystyki silnika oraz parametry przełożeń skrzyni biegów oraz tzw. final ratio – czyli suma innych przełożeń (np. tylny most). Pracowicie ściągnąłem z charakterystyk dane liczbowe uwzględniłem masę samochodu no i na końcu wyszedł mi wykres jak poniżej. Dane katalogowe silników:

  • kolor granatowy – Diesel 1,9 l, moc max 150KM@4000 obr/min, moment max 315@2000 obr/min
  • kolor żółty – Benzyna 1,8 l, moc max 140KM@6300 obr/min, moment max 175@3800 obr/min
  • kolor niebieski – Diesel 1,9 l, moc max 120KM@3250 obr/min, moment max 280@1750 obr/min

Wykres zakłada rozpędzenia samochodu z pedałem przyśpieszenia wciśniętym „do deski” – dla silnika benzynowego do 7000 obr/min, dla diesla do 4000 obr/min (potem moment dramatycznie spada). Oś X to prędkość, oś Y chęć przyśpieszania (moment na kołach przez wagę pojazdu).

 

Czas na osiągnięcie danej prędkości będzie tym krótszy, im większe pole pod wykresem dla danego zakresu prędkości (całeczka z pracy wykonanej przez silnik – pracy względnej do masy).
Jak widać w niższych zakresach prędkości diesel jest bezkonkurencyjny – dlatego też czuć jak mocno „ciągnie” (dzięki Paweł za opis wrażenia :) w tym zakresie prędkości. Potem niestety jest gorzej. Ze względu na to, ze silniki diesla pracują na niższych obrotach (dzięki czemu mniej palą) niż benzyna – trzeba niestety bardziej pokręcać ich szybkość obrotową na skrzyni biegów aby jechać szybciej – kosztem oczywiście momentu obrotowego. Typowa skrzynia biegów jest zestrojona tak, by osiągać podobne wyniki jak dla benzyny o tej samej mocy dla prędkości do 100 km/h. W wyższych prędkościach diesel nie ciągnie tak dobrze, bo jest już bardzo mocno zredukowany.

Jakkolwiek przy wyborze silnika o tej samej mocy diesel jest lepszy – ze względu na duzy moment w niższym zakresie obrotów – w Polsce nie za bardzo jest gdzie jeździć z prędkościami powyżej 120 km/h.

Jeszcze jedno zdanie na temat porównania opinii z codziennego użycia samochodu z opiniami profesjonalistów. Z moich obserwacji większość kierowców używa silnika nie wchodząc na wysokie obroty – chociażby ze względu na ekonomię jazdy. Dlatego też odczucie mocy (czyli pochodnej momentu silnika) jest znacznie wieksze dla silników diesla. Jednak wystarczy troche podkręcić obroty benzynki – i da ona sobie znacznie lepiej radę dobrze przyśpieszając.

%d bloggers like this: