Kozi Wierch i Granaty, czyli przedsmak Orlej Perci

Kontynuując odrobienie lekcji z przejścia wszystkich czerwonych szlaków w Tatrach tym razem zaplanowałem wejście na Kozi Wierch i Granaty – najłatwiejszy fragment Orlej Perci. Planem zapasowym było wejście na Szpiglasowy Wierch, jakkolwiek nie musiałem tegoż planu wdrażać.

Szlak rozpoczyna się podobnie jak ostatnio – w Palenicy kolorem czerwonym zaczynamy o 7:15, za wodogrzmotami Mickiewicza odbijamy na szlak zielony którym Doliną Roztoki idziemy aż do Wodospadu Siklawa i Doliny 5 stawów.

20130317080157-67W dolinie zmiana szlaku na niebieski, tradycyjne śniadanko w Schronisku o 9:40 (o 10 jest przerwa w wydawaniu posiłków więc trzeba było się sprężyć) . Dalej powrót niebieskim wzdłuż Doliny 5 Stawów i odbijamy na drugi szlak na prawo – czyli czarny na Kozi Wierch. Na Kozi docieramy około 12 tylko z pomyleniem szlaku w żlebie oraz małą wspinaczką przed szczytem – na całym czarnym nie ma ani jednego łańcucha. Na Kozim chwila przerwy, przekąska i sesja zdjęciowa :).

20130317080213-10Czerwonym szlakiem schodzimy  ze szczyt i nim dochodzimy aż do Skrajnego Granata. Oczywiście po drodze jest parę atrakcji.Trochę wspinaczki po skałkach, zejście 100 m w dół żlebem Kulczyńskiego, 20 metrowy komin, który wygląda na trudny, ale jest łatwy do pokonania dzięki łańcuchom. Dalej łatwo na Zadni Granat i łatwo na Pośredni Granat. Trochę trudniejszy jest odcinek na Skrajny Granat – czeka nas odrobina schodzenia i wchodzenia na czworaka oraz przejście przez łatwą do pokonania, ale stawiającą niektórym :) wyzwanie psychiczne Szczelinę  (najlepiej ją pokonać bokiem).

20130317080238-22

Na Skrajnym jesteśmy o 14:45, pozwalamy sobie na 30 minut opalania się i schodzimy żółtym szlakiem do Czarnego Stawu Gąsienicowego, szlak w miarę łatwy, w jednym miejscu 1,5 m łańcucha, ale trzeba uważać na obsypujące się kamienie, bo można zjechać w dół. Potem zmiana na niebieski do Murowańca na 16:30 .20130317080328-54

Tam obiadek/piwo/woda (niepotrzebne skreślić) i dalej …. No właśnie. Ja chciałem zejść szlakiem zielonym i czerwonym do Palenicy na parking. Co oznaczało jeszcze 3 godziny spaceru i 11 km więcej :). Ale ekipa towarzysząca wymiękła i się zbuntowała i po raz kolejny nie udało się pokonać tego szlaku, zeszliśmy do Kuźnic i stamtąd rydwanem do Palenicy. Razem krótko bo 22 km i 1521 m przewyższeń.

Miejsca charakterystyczne na szlaku:

• Dolina Pięciu Stawów Polskich – 1650 mnpm
  • Kozi Wierch – 2291 mnpm
  • Nad Buczyną Doliną – 2225 mnpm
  • Zadni Granat – 2240 mnpm
  • Pośredni Granat – 2234 mnpm
  • Skrajny Granat – 2225 mnpm
  • Murowaniec  –

Przebieg trasy w postaci GPX.

Z czerwonego szlaku w Tatrach zostaje odcinek Zawrat->Kozi Wierch, Granaty->Przełęcz Krzyżne i Rysy.